خودِ گردانِ خودْگردان

نوشتار ها و سروده های محسن زارع

خودِ گردانِ خودْگردان

نوشتار ها و سروده های محسن زارع

خودِ گردانِ خودْگردان

زیبایی َت را تاب آر
و از وجودِ خود ایمن باش!

آخرین نظرات
  • ۱ مهر ۹۷، ۰۸:۳۰ - عرفان پاپری دیانت
    *ه‍
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳ ب.ظ

قبض و بسط

یکی از تجلی گاه های راز در این عالم، مسئله ی «بخت» و «اقبال» و «پیش بینی ناپذیری» احوال عالم است. این مسئله خصوصاً برای سالک عارف، فوق العاده مهم است.عارف آن معنا را عمیقا در تجربه های روحی خود می آزماید و می بیند که نشیب و فراز وقبض و بسط های روحی وی، به هیچ وجه قابل پیش بینی و ضبط و مهار نیست و آینده ی سلوک وی نامعین است.

وضعیت روحی سالکان در طی سلوک بسیار شبیه وقایعی ست که در عالم خرد و مادون اتم(یعنی در عالم میکروفیزیک) می گذرد. در عالم ماکروMacro، قوانین معین و دترمینیستیکDeterministic حاکم است و تا اوایل قرن بیستم، مهم ترین وظیفه ی علم را پرده برداری از آن قوانین قطعی و آهنین می دانستند. امّا با کشف جهان اتمی و زیر اتمی، فیزیک دانان رفته رفته با این احتمال قوی مواجه شدند که گویی جهان خرد ،تابع قوانین علیت نیست و به اصطلاح نامتعینIndeterministic است و آنچه در سطح زبرین(ماکرو) رخ میدهد، برآیند تقریبی از برخوردهای تصادفی و احتمالی ذرات خرد در سطح زیرین(میکرو) است.

در عالم روح هم گویی ماجرا از همین قرار است. تا کسی پا به عرصه ی سلوک ننهاده است، دنیای او همان دنیای کلان و درشت است و حرکات محتاج ضربه ها وتکان های شدید است. یعنی آستانه ی حساسیت بالاست، لذا تحریکات باید چندان قوی و شدید باشد که بتواند حساسیت شخص را برانگیزد. روح غیر حساس و غیر لطیف،برانگیختنی نیست، مگر با تکان های هولناک؛ امّا وقتی شخص در جاده ی سلوک روحی ومعنوی گام نهاد ، حساسیت های او افزون وافزون تر می شود. کوچک ترین حادثه ای برای او پیامی دارد و هوشیاری و بیداری وی را برمی انگیزد. نسبت به کوچک ترین محرکی عکس العمل نشان می دهد؛ آن هم نه به معنای «از جا به در رفتن» است که با «سکینه»ی عارف منافات داشته باشد. این حساسیت روحی موجب می شود که سالک اندک غبار ملال را بر روح خود احساس کند، اندک بی عنایتی یا عنایت ورزی از جانب محبوب را دریابد، و هرروز او با روز قبل ش متفاوت باشد. مولانا احوال خود در این مقام را به این بیان توصیف می کند:   سخت نازک گشت جانم ازلطافت های عشق

 

بسط تجربه های نبوی/ص179
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۶
محسن زارع

تجربه

قبض و بسط

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی